Forvirret

Et forvirret sind svarer altid NEJ

Et forvirret sind svarer altid NEJ. Det er i hvert fald hvad Tom Schreiter har lært mig – og jeg må tilstå, at jeg er enig med ham.

Når vi tilbyder vores network marketing forretning til andre, så tilbyder vi dem grundlæggende to ting, nemlig mere tid og flere penge.

…og hvem vil ikke have det?

Alligevel må vi jo fra tid til anden konstatere, at nogen svarer “nej tak” til vores ellers vel-mente tilbud om, at blive en del af vores network marketing forretning.

Hvad kan dette skyldes?

Årsagen er højst sansynligt, at finde hos os selv og vores måde at præsentere forretnings-muligheden på. Vedkommende der takkede nej er måske blevet lettere forvirret og har formentlig ikke forstået hvad det EGENTLIG var vi forsøgte at forklare, eller ved-kommende tror ikke på, at han eller hun SELV kan finde ud af, at få succes i vores forretning.

Er det deres skyld?

Selvfølgelig er det ikke det. Ni ud af ti gange skyldes det, at vi  ikke forklarede konceptet kort nok og simpelt nok. Vi forspildte dermed VORES chance for at sponsorere en ny kandidat – og yder mere forspildte vi også DERES chance for, at få glæde af hvad network marketing forretningen kunne have gjort for DEM.

Det er synd… Så hvad kan vi gøre for, at undgå, at det sker igen?

Der er præcis TO ting vi kan gøre. Den første er:

Gør din præsentation KORT

Jo kortere din præsentation er, des mindre er risikoen for, at skabe forvirring hos vedkommende der lytter. Du behøver ikke være bange for, at gøre den FOR kort. Vedkommende skal med garanti nok stille uddybende spørgsmål, hvis han eller hun er interesseret.

Når du gør det kort forøger du samtidig også chancen for, at personen du forklarer det for tænker: “Det lyder nemt, det kan jeg også!”

…og er det ikke præcis det vi ønsker?

Brug kun SIMPLE og let forståelige udtryk

Det er så nemt, at komme til, at bruge “smarte” og hyper-moderne udtryk når vi præsenterer. Udtryk vi har lært enten gennem det produkt vi forhandler eller gennem det network marketing-firma vi samarbejder med. Det får os til at virke enten kloge eller “smarte” hvilket ind i mellem også kan være meget rart ;-). Desværre gavner det ikke vores forretning. Vi opnår intet konstruktivt ved, at skabe en kløft mellem dem vi præsenterer for og os selv.

Det giver kun vores mulige kandidat anledning til enten at tænke: “Han er godt nok klog, det lærer jeg aldrig…” eller “Sikke en karl-smart ham gider jeg ikke at arbejde sammen med..”

En god tommelfingerregel er: Brug kun udtryk som en 10-årig ville kunne forstå.

Ikke fordi jeg på nogen måde vil antyde, at vores nye kandidat tænker som en 10-årig. Nej, jeg anbefaler kun denne tommelfingerregel fordi den gør det nemmere, at finde frem til et SIMPELT og let forståeligt sprog.

.. og hvorfor egentlig ikke benytte så simpelt et sprog?

Hvilken gavn har vi af, at bygge vores præsentation op af avancerede og “smarte” udtryk som nogen måske ikke engang forstår?

Ingen vel?

Lad mig komme med et par eksempler på hvad jeg mener:

“…firmaet tilbyder en multi-differentialebonus på alle ikke-kvalificerede-overflow-breakaway-ben i tredje generation..”

Kunne en 10-årig forstå det? Formentlig ikke..

I stedet kunne man evt. korte det ned til:

“…jo mere du arbejder, des mere får du i bonus…”

Præcis hvad den bonus hedder og hvordan den fungerer, det kan vi altid gemme til en senere opstarts-træning eller lignende. Lige nu ved vi jo ikke engang om vedkommende overhovedet har lyst til at starte op. Så lad os spare lidt på krudtet… 😉

Et andet eksempel kunne være:

“…produktet indeholder et high++-gen-sammensat-Q11-patenteret-h2o-ekstra445-vitamin-alpha-infusionssystem…”

Det kunne evt. kortes det ned til:

“…Produktet indeholder nogle naturlige ingredienser der har vist sig, at være rigtig gode for kroppen…”

Husk på, at et forvirret sind altid svarer NEJ.

Så prøv at gå din præsentation grundigt efter i sømmene for at se om der er nogle elementer der 1. kan kortes ned og 2. forklares mere simpelt.

Ved at gøre præcis de to ting, bliver der måske lidt længere mellem “nej tak’erne”… 😉

Leave a Comment:

8 comments
Add Your Reply